About the Book
Ustav Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 56/90, 135/97, 8/98 - proč. tekst, 113/00, 124/00 - proč. tekst, 28/01, 41/01 - proč. tekst, 55/01 - ispr. 76/10 i 85/10 - proč. tekst) u članku 135. utvrđuje pravo jedinica lokalne samouprave da obavljaju poslove iz lokalnog djelokruga kojima se neposredno ostvaruju potrebe građana. Stoga se i Zakon o komunalnom gospodarstvu (Nar. nov., br. 36/95, 109/95 - Uredba, 21/96 - Uredba, 70/97, 128/99, 57/00, 129/00, 59/01, 26/03 - proč. tekst, 82/04, 110/04 - Uredba, 178/04, 38/09, 79/09, 153/09, 49/11) pokazao kao jedan od temeljnih u obavljanju poslova iz djelokruga jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Tako tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave u svom postupanju primjenjuju propise iz upravnopravnog područja, odnosno Zakon o općem upravnom postupku (Nar. nov., br. 47/09) i Zakon o upravnim sporovima (Nar. nov., br. 20/10) te Zakon o javnoj nabavi (Nar. nov., br. 90/11) i druge propise prema kojima postupaju ovi subjekti. Prva se tema u ovom priručniku odnosi, stoga, na primjenu odredaba Zakona o općem upravnom postupku, i to o središnjem subjektu tog postupka, o stranci. U radu autor analizira pojam i vrste stranaka, pretpostavke za stranačko djelovanje te iznosimo mnoga sporna pitanja oko postupovne ili procesne sposobnosti i stranačke legitimacije, uz koju iznosi i aktualnu upravnosudsku praksu. Drugi rad odnosi se na pojedinačne upravne akte prema Zakonu o komunalnom gospodarstvu i Zakonu o postupanju s nezakonito izgrađenim zgradama (Nar. nov., br. 86/12), te Općem poreznom zakonu (Nar. nov., br. 147/08, 18/11 i 78/12) i drugim propisima koji se odnose na materiju pojedinačnih upravnih akata koje donose tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. U radu donosimo i ogledne primjere rješenja koja donose upravna tijela prema navedenim propisima, a koji mogu poslužiti kao jedno od mogućih rješenja u reguliranju ove materije. Predmet trećeg rada je položaj pružatelja komunalnih usluga u upravnom postupku i upravnom sporu, u kojem autor analizira odredbe Zakona o općem upravnom postupku, Zakona o upravnim sporovima, Zakona o komunalnom gospodarstvu te odredbe drugih propisa koje ukazuju na pravni položaj pružatelja javnih usluga, a time i na sâm status javnopravnog tijela. U svezi s tim odredbama, autor ukazuje i na pravnu zaštitu pružatelja komunalnih usluga. Četvrti rad odnosi se na primjenu Zakona o komunalnom gospodarstvu, odnosno na upravnosudsku praksu u području primjene instituta komunalne naknade, komunalnog doprinosa i drugih komunalnih djelatnosti. Kako su postupci nabave prema Zakonu o komunalnom gospodarstvu i Zakonu o javnoj nabavi (Nar. nov., br. 90/11), često u primjeni u jedinicama lokalne samouprave, jer se time propisuju i uređuju načela, način obavljanja i financiranja komunalnog gospodarstva te ostala pitanja glede svrhovitog komunalnog gospodarstva kao i postupci sklapanja ugovora o javnoj nabavi i okvirnih sporazuma, tako je i peti rad u priručniku upravo jedna od tema koja pridonosi razvoju načela zakonitosti i vladavine prava u ovom području. U priručniku donosimo sljedeće priloge, i to: 1) Zakon o komunalnom gospodarstvu (redakcijski pročišćeni tekst) (Nar. nov., br. 36/95, 109/95 - Uredba, 21/96 - Uredba, 70/97, 128/99, 57/00, 129/00, 59/01, 26/03 - proč. tekst, 82/04, 110/04 - Uredba, 178/04, 38/09, 79/09, 153/09, 49/11 i 90/11); 2) Zakon o postupanju s nezakonito izgrađenim zgradama (Nar. nov., br. 86/12); 3) Uredbu o naknadi za zadržavanje nezakonito izgrađene zgrade u prostoru (Nar. nov., br. 98/12) i 4) Pravilnik o načinu utvrđivanja obujma građevine za obračun komunalnog doprinosa (redakcijski pročišćeni tekst) (Nar. nov., br. 136/06, 135/10, 14/11 i 55/12), koji će omogućiti pravilnu primjenu propisa u ovom važnom području, području komunalnog gospodarstva. Uz ove važne teme i primjere, kao i priloge u priručniku, nastojimo pridonijeti razjašnjenju mnogih dvojbi u primjeni tih propisa i razvoju tog područja.